Den finananční gramotnosti

Spořím si | 16.3.2022

Neregulované investiční produkty mohou poškodit celý trh

Mezera mezi regulovanými a ostatními investičními produkty se neúměrně zvětšuje, říká generální ředitel finanční skupiny Partners Petr Borkovec. Pro celý trh to znamená reputační riziko. Banka, kterou skupina chystá, by neměla být vlajkovou lodí, ale podporou pro finanční poradenství.
Neregulované investiční produkty mohou poškodit celý trh

Co vás teď nejvíc zaměstnává?

Těch věcí je spousta, zakládání banky, zahraniční expanze – aktuálně na Slovensko – a také události na trhu. Včetně rizik, jichž je neskutečné množství.

Která máte na mysli?

Především nástroje, které se dnes prodávají lidem s penězi, ale bez znalosti investování. Trh aktiv je neuvěřitelně přehřátý. Je to dáno tím, kolik se celosvětově vytisklo peněz. Našemu podnikání se v takové situaci samozřejmě obrovsky daří, meziroční růst o šedesát procent je neuvěřitelný. Poradci si navykli, že obchod běží sám, třeba proto že kvůli hypotékám je lidé doslova naháněli. Takže hrozí, že když trh ochladne, zlenivějí. Věřím, že teď se to nestane, protože problémů k řešení je dost, ale vyloučit se to nedá. Hlavní rizika jsou dvě. Zaprvé lidé zapomněli, že ceny také mohou klesat. Slyšíme příběhy na YouTube, jak si někdo koupil Google či Facebook, protože je používá, a teď mu to úžasně vydělává. Četl jsem někde, že ceny nemovitostí nikdy klesat nemohou. V letech 2008 a 2009 klesly. Jakmile přijde pár signálů ochlazení, může se to stát znovu. Neříkám, že se to stane, ale může. Pak přijde velké překvapení.

A za druhé?

Vyrojila se spousta nabídek na investice, které jsou někdy velmi rizikové a někdy vysloveně podvodné. Především jsou ale neregulované. Od rizikových dluhopisů přes svěřenecké fondy, správu aktiv pod paragrafem 15, tedy takzvané alternativní fondy, různé projekty na kryptoměny, tokeny a podobně až po zjevné podvody. Někdo, kdo si myslí, že je skvělý podnikatel, nabere od lidí peníze na podnikatelský záměr. Ale „zapomene“ jim říct, že ponesou podnikatelské riziko. Další si myslí, že jsou noví Warrenové Buffettové. Nasbírají peníze do alternativních fondů a investují je na trzích. Klienti vidí razítko ČNB a myslí si, že jde o regulovaný byznys. Ale on regulovaný není. Jiní zase tvrdí, že zlato nebo nemovitosti nemohou nikdy ztratit na ceně, přestože se to stalo. A zlato se vzpamatovávalo deset let. Pak jsou tu samozřejmě i podvodníci. Krachy, které teď vidíme, jsou jen vrcholem ledovce.




Bere vám to byznys, nebo se bojíte poškození světa
investic?

Byznys nám to moc nebere. Ale bojíme se poškození trhu.
Protože lidé, kteří to vše prodávají, si říkají poradci. A to přináší reputační
riziko. Navíc vzniká obrovská mezera mezi regulovanými a neregulovanými
produkty a službami. ČNB například rozhodla, že klientovi, který v investičním
dotazníku dosáhl nuly bodů, nemůžeme prodat podílový fond. Za tímtéž člověkem
ale může přijít někdo úplně bez vzdělání a může mu bez dotazníku prodat téměř
cokoliv. Navíc kryptoměn a podobných aktiv jsou plná média. Když za mnou přijde
soused a ptá se, jak si může koupit bitcoin, děsí mě to.

Hovoříte o tom s politiky a úředníky?

Snažíme se. Ale komunikujeme především s Českou národní bankou,
která řeší hlavně to, co patří pod její kompetenci. Tohle pod ni nepatří.
Snažíme se přes asociaci hovořit i s ministerstvem financí, poslanci a se
senátory. Bohužel stát tyto věci řeší pomalu. Myslím si také, že není šťastné,
když je regulace oddělena od dohledu. Protože v ČNB přece jen víc tuší, o co
jde. U zákonodárců je to ještě těžší. Snažili jsme se například omezit nařízení
o nahrávání hovorů, ale ministerstvo řeklo, že se nahrávat bude, tak to prostě
prošlo. I když Senát byl proti. Jedním z důsledků tohoto stavu je, že lidé z
regulovaného světa, kteří jsou pod stále větším tlakem na zkoušky a licence,
vidí možnost přejít do toho neregulovaného světa. Někdo to pak může udělat.

Pojďme k pozitivnějším tématům. Proč jste se po založení
pojišťovny a penzijní společnosti pustili i do vlastní banky?

Pojišťovna Simplea a penzijní společnost Rentea jsou pro nás
produktovými továrnami. Stejně jako investiční společnost. Dřív jsme s našimi
partnery vytvářeli i vlastní produkty, ale v určité fázi jsme vždy naráželi na
nějaké hranice. Některé věci už nebyli ochotní udělat, protože to pro ně
nedávalo smysl. Nové technologie nám přitom současně s agresivnějším nastavením
parametrů umožňují vytvořit takové produkty, které budou zajímavé. Speciálně u
pojišťovny se soustředíme jen na velká rizika a jsme tam konkurenceschopní. U
penzijní společnosti jsme reagovali na zamrzlý trh, kde lidé zůstávali ve
starém penzijním připojištění a nikdo neměl vůli je převádět do dynamičtějších
produktů. Banka je jiný příběh. Vzniká jako platforma pro lepší poradenství. Už
když jsme Partners zakládali, líbila se nám představa, že bychom prokombinovali
svět bankovnictví a poradenství. Bankovnictví má větší reputaci, dostupnost a
viditelnost. Na začátku jsme neměli žádné pobočky, poradci chodili za klienty
jakoby odnikud, a nám se líbila profesionalita bank. Nelíbilo se nám vnucování
úvěrů a tlak na prodej určitých produktů. Museli jsme ale do vlastní cesty
dorůst. Už v minulosti jsme si dělali podnikatelský plán na banku, ale tehdy to
ještě nevycházelo.

Bude z banky vlajková loď?

Právě že ne. Naším hlavním byznysem bude pořád poradenství.
Ale banka nám dává nové možnosti. Naše služby stavíme na pilířích člověk,
technologie a data. Člověk znamená osobní kontakt a odpovědnost. Nikdo ale není
schopen být k dispozici nepřetržitě, takže proto potřebujeme technologie.
Chceme klientovi dostat do mobilu aplikaci, která mu zpřístupní všechny
informace. Jenže do aplikace budete chodit jen tehdy, když půjde o mobilní
bankovnictví. Do pojišťovací aplikace prostě chodit nebudete. Takže mu dáme bankovní
aplikaci, ale dodáme mu tam celý poradenský servis. S tím souvisejí i data.
Finanční poradci mají řadu zajímavých dat, ale jen z jednoho pohledu.
Prostřednictvím bankovní aplikace jich můžeme získávat více a také klientovi se
mohou výstupy a přehledy tvořit automaticky. Bez banky nebudeme mít ani data,
ani platformu.

Není v tom riziko, že třeba u investic povede ta on-line
kontrola k větší nervozitě a unáhleným rozhodnutím?

U cílů se to myslím nestane, u investic může. Ale my chceme
řešit spíš náhled na celé portfolio, ne na jednotlivé investice. Nejsme
obchodní platforma, takže k unáhleným rozhodnutím by to vést nemělo.

Vaši poradci by měli dál prodávat jak produkty vašich
institucí, tak konkurence. V čem mají ty konkurenční výhodu, pokud jste vaše
stavěli s nízkou marží a moderní technologií?

Naše služba je pořád poradenstvím. Poradce je odměňován
stejně, ať prodá produkt od kohokoliv. Když vezmu jako příklad naši pojišťovnu
Simplea, tak nová, postavená jako fintech, čerpá řadu výhod z efektivity a
rychlosti. Navíc má odvahu inovovat. Stávající pojišťovny ale mají výhodu
velkého kmene a také podrobných dat. Díky tomu mohou dát v určitých segmentech
lepší ceny. Proto nabízíme velká rizika, ale neřešíme třeba určitá povolání či
sportovce.

Změnilo se finanční chování lidí za těch patnáct let, co
Partners existují?

Celkový obrázek trhu je dnes úplně jiný. Konkurence, šíře a
rozsah nabídky, regulace, to vše se obrovsky změnilo. Máme u nás hodně
rozvinutý poradenský byznys a ten tlačí na marže pojišťoven, což je super.
Stejně tak se změnila i kvalifikace poradců. Dřív bylo v Česku okolo 150 tisíc
registrovaných prodejců pojištění, dnes je tu deset tisíc profesionálů. Další
desítky tisíc mají omezenou licenci jen na určitou oblast. Dřív byl tento byznys
extrémně nováčkovský. Dnes stojí na pobočkách a komplexních službách, protože
dostat se dovnitř a projít všemi kvalifikačními stupni je spousta práce.
Klienti se určitě mnohem víc vyznají v tradičních produktech, ale přišly nové
možnosti a v těch už se moc nevyznají. Pořád vidíme, že řada lidí nepochopila
investiční trojúhelník výnos – riziko – likvidita. Celkově bych byl pozitivní,
když vidím, jak se klienti ptají a jak uvažují. Čísla to ale úplně nepotvrzují.
Bohužel. Lidé jsou na jedné straně pořád chamtiví a na druhé straně pořád mají
strach. To se nemění.

Zroj: E15 Magazín


Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies.

Následující volbou souhlasíte s využíváním cookies a použití údajů o vašem chování na webu pro zobrazení cílené reklamy.

Personalizaci a cílenou reklamu si můžete kdykoliv vypnout nebo upravit.

Více informací zde