Den finananční gramotnosti

Pojistím se | 16.4.2021

Povinné ručení: Garance ceny je fajn, ale přímá likvidace zásadní

Kooperativa od dubna láká na tříletou fixaci ceny pojištění auta. Jde o revoluční novinku na trhu, nebo něco takového nabízejí i konkurenti? Vyplatí se to? A na co si teď při sjednání povinného ručení dát pozor? Přečtěte si komentář Jiřího Matusíka, finančního poradce Partners.
Povinné ručení: Garance ceny je fajn, ale přímá likvidace zásadní

Každé vozidlo, které má registrační značku neboli SPZ, musí mít podle zákona sjednáno povinné ručení – tedy pojištění odpovědnosti z provozu. A zřejmě každý majitel vozu se snaží, jak si ho pojistit co nejvýhodněji – tedy s maximální ochranou za co nejnižší cenu.

Nejnižší možný limit pojistného plnění v současnosti dosahuje 35 milionů korun na zdraví a 35 milionů na majetku. A tady se už začíná „obchodovat“. Je takový limit opravdu dostačující? Nestojí za to si několik stovek připlatit a zvýšit limit například na 100 milionů? Určitě doporučuji na základním nastavení limitů nešetřit.

Mnoho pojišťoven nabízí na výběr několik balíčků povinného ručení. Od toho základního až po „nabouchané“, zahrnující limity ve výši několika set milionů korun, vylepšené asistenční služby, úrazové pojištění a mnoho dalších služeb.

Pojišťovna Kooperativa přichází od letošního dubna s automatickou garancí současné ceny autopojištění na tři roky. Povinné ručení nezdraží za podmínky, že si klient sjedná limity aspoň 150 milionů korun. U povinného ručení v kombinaci s havarijním pojištěním stačí limity 100 milionů.

Novinka Kooperativy však není na trhu nic převratného. Mnoho pojišťoven podobnou garanci ceny v rámci vyšších balíčků nabízí nebo nabízelo.

Nabídka Kooperativy je nicméně zajímavá v tom, že garance pokrývá i havarijní pojištění a ostatní připojištěná rizika. Jde jenom o marketingový tahák, nebo to klientovi může přinést nějakou výraznou úsporu s ohledem na každoročně rostoucí ceny pojistného? Myslím, že garance ceny na tři roky je moc fajn, klient tím určitě nic neztratí – a dokonce ho to „přinutí“ si sjednat vyšší limit, což se za těch pár stovek navíc může vyplatit.

Na druhou stranu: pokud klient nezpůsobí během roku dopravní nehodu, tedy takzvaně nemá pojistnou událost, tak mu rostou bonusy, v případě havarijního pojištění mu navíc každoročně klesá hodnota vozu. A tyto dva aspekty zase nahrávají případnému snížení ceny pojistného. Navíc je potřeba poznamenat, že při zaviněné pojistné události platí garance jenom do konce pojistného období, ve kterém k ní došlo – pak se tento benefit zruší.



Nabídka tříleté „fixace ceny“ na tři roky určitě to není něco, bez čeho se český motorista neobejde. Nicméně pokud je nabídka od Kooperativy cenově zajímavá s ohledem na konkurenci, tak doporučuji sjednávat garanci už jenom s ohledem na nutnost vyššího limitu. Avšak nespoléhat se, že letos zafixovaná cena bude i v dalším pojistném období nejlepší. Vyplatí se vždy před výročím nechat si ceny přepočítat svým finančním poradcem.

V souvislosti s výše uvedeným bych spíše poukázal na připojištění nezaviněné nehody (přímá likvidace), která je z mého pohledu pro většinu motoristů zásadní. Když takové připojištění nemáte, budete na tom hůř v situaci, kdy vám vznikne škoda při nezaviněné dopravní nehodě. Poškozený má společně s viníkem nehody nahlásit pojistnou událost pojišťovně viníka – a pak doufat, že mu všechno proplatí, že se nebude muset doprošovat náhradního vozu a podobně. Zvlášť když se může stát, že viník vůbec nemá sjednané pojištění a vy jako poškozený budete muset komplikovaně zjišťovat, jak a s kým to řešit.

Tomu všemu se dá vyhnout právě díky připojištění nezaviněné nehody (přímé likvidace). Jako poškozený pak můžete vše nahlásit svojí pojišťovně – ta vám opraví vůz, půjčí na dobu opravy náhradní a pak vše požaduje po pojišťovně viníka. Myslím, že toto je jednoznačně jedna z nejlepších služeb, které pojišťovna může motoristům nabídnout. Kdo zažil peripetie s pojišťovnami, dá mi snad za pravdu, že těch pár stovek navíc určitě stojí za to.

Ještě si dovolím vyzdvihnout pojišťovny Allianz, Direct a Pillow, které oproti konkurenci nabízejí tuto službu nejenom v Česku, ale i v rámci Evropy. Jen si zkuste představit komunikaci na dálnici v Rakousku, kde do vás narazí třeba nějaký Bulhar a vy zjišťujete jeho pojišťovnu...

Zdroj: Peníze.cz